

Isosorbidmononitrat og hodepine
Fråga: Kvinne har fått Imdur (isosorbidmononitrat) profylaktisk for angina. Har hatt effekt på plagene, men hun sliter med hodepine som kommer 2-3 timer etter inntak og varer i 12 timer. Har vært uendret i ca. 4 uker. Tar bare 1/2 tablett (15 mg).
Svar: Hodepine er en kjent doserelatert bivirkning ved oppstart (19-38 % på retardformuleringen), men vil normalt gi seg etter en ukes tid (1-3). Det kan imidlertid ta lengre tid, i én studie som er referert hadde 19.8 % av pasientene hodepine initialt; 2.8 % etter 6 uker (2). Det er nevnt at den kan vedvare hos noen (3). Flere pasienter skal ha gått ut av studiene pga. hodepine og dermed vet vi ikke om de ville hatt vedvarende hodepine om de hadde fortsatt.
Det er viktig med lav startdose og gradvis doseøkning over flere dager.
Referenser:- Statens legemiddelverk. Preparatomtale (SPC) Imdur. http://www.legemiddelverket.no/legemiddelsok (Sist endret: 27.12.2005).
- Klasco RK, editor. Isosorbide mononitrate (Drug Evaluation). Micromedex. http://www.thomsonhc.com/ (09.03.2011).
- McEvoy GK, editor. Nitrates and nitrites general statement. The AHFS Drug Information. http://www.medicinescomplete.com/ (09.03.2011).
